طبق آمار موجود در کشور، پیک مصرف برق کشور در تابستان با به کارگیری دستگاه های سرمایشی همچون کولرهای آبی و گازی در شرایط کمبود انرژی الکتریکی  منجر به قطعی برق مشترکین خانگی شده است. همچنین تشدید کمبود تولید انرژی الکتریکی در سالهای اخیر باعث شده صنایع کشور یک روز در هفته تعطیل و نیز ساعت کاری ادارات و بانک ها به 6 بامداد تا ظهر تغییر کند. هر چند که این راهکارها فقط جابجایی در تامین برق مورد مصرف سرمایشی در فصل تابستان است و در صورت عدم ایجاد زیرساخت ها در تامین برق یا عدم تامین موتورهای الکتریکی کم مصرف برای سیستم های سرمایشی، هزینه جبران ناپذیری در سال های آتی ایجاد خواهد کرد. در این راستا بسیاری از کشورهای توسعه یافته از ابتدا با توسعه جمعیت اقدام به تامین زیرساختهای مورد نیاز جهت تبدیل انرژی کرده و به موازات آن نیز اقدام به تولید موتورهای کم مصرف کرده اند.

مجتبی منعمیان، مدیر عامل گروه تولیدی “گروه تولیدی سامیار صنعت زاگرس” از سال 73 فعالیت خود را در بخش های مختلف صنعت آغاز کرد و از سال 1388 در زمینه تولید موتورهای الکتریکی فعالیت می کند. به اعتقاد او امروزه بهترین راهکار بهینه سازی مصرف انرژی برای موتورهای لوازم خانگی، جایگزینی موتورهای القایی با موتورهای BLDC است.

وی با بیان اینکه سیاست های دستوری دولت به صنایع کولرساز کشور در جهت عدم مصرف موتورهای AC القایی و جایگزینی آن با موتورهای کم مصرف BLDC بدون تامین منابع ارزی بی نتیجه خواد بود، گفت: قطعا شرکت های بزرگ تولید کننده موتورهای کولری القایی که 80% موتور بازار کولر کشور را تامین می کنند، دارای دانش فنی تولید موتورهای BLDC نیز هستند.

وی افزود: عدم تمایل انجام این سرمایه گذاری توسط آنها صرفا به دلیل فراهم بودن 100 درصدی سزمایه گذاری تولید موتورهای القایی و نیز در انحصار بودن 80 درصدی بازار پیش فروش آنها با توجه به نیاز تولیدکنندگان کولر و نیز خدمات پس از فروش است. به همین دلیل موضوع جایگزینی موتورها، صرفا باحمایت دولت در سرمایه گذاری امکان خواهد داشت.

مدیر عامل “گروه تولیدی سامیار صنعت زاگرس” یادآور شد: با توجه به نصب 22 میلیون کولر با موتورهای القایی در کشور، میزان مصرف برق در تابستان به اندازه 23.760.000 مگاوات است اما با استفاده از موتورهای BLDC می توان مصرف فوق را 50 درصد کاهش داد. به گفته او برای تولید موتورهای کولری القایی امروزه 95% قطعات و یا مواد اولیه وارداتی هستند اما برای تولید موتورهای BLDC حداقل 35 تا 40 درصد بهای یک موتور مربوط به کنترل برد الکترونیک و مگنت رتور و سوییچ بوده که تکنولوژی آن در ایران امروز کاملا قابل دسترس نیست لذا تامین آن در واردات از الزامات است.

منعمیان در رابطه با راه اندازی یک واحد تولیدی با ظرفیت تولید سالانه یک ملیون دستگاه موتور و کنترلر کولری کم مصرف، اظهار کرد: تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی این واحد تولیدی هزینه ای به اندازه 1 الی 1.5 میلیون دلار خواهد داشت و ظرف مدت 6 ماه این واحد راه اندازی می شود. وی با بیان اینکه سرمایه در گردش جهت تولید یک میلیون دستگاه موتور BLDC معادل 80 میلیون دلار که 60 درصد آن ریالی و 40 درصد آن ارزی است، گفت: با اجرای طرح جایگزینی موتورهای القایی با BLDC در زمان پیک مصرف معادل ساخت 20 نیروگاه برق همچون اصفهان بهره وری و انرژی ایجاد خواهد شد و درنتیجه سرمایه گذاری در این صنعت کم مصرف توسط دولت، کم هزینه تر و سریع تر از ساخت 20 نیروگاه جهت رفع مشکل پیک مصرف در تابستان خواهد بود.

به گفته منعمیان موتورهای BLDC بلت درایو طراحی شده توسط شرکت سامیار صنعت، طبق گزارشات موجود در تست های انجام شده برای کولرهای آبی 2500، 3500، 5000 و 7000 قابل مصرف خانگی دارای 53 تا 66 درصد بهره وری انرژی است.

منعمیان همچنین اضافه کرد: موتورهای BLDC در دو ساختار نصب در داخل فن کولر (دایرکت درایو) و نصب در جایگاه فعلی موتور القایی (بلت درایو) امکان پذیر است. همچنین صنایع کولرساز کشور به دلیل عدم نیاز به اجرای تغییرات در ساختار قالب های خود در جایگزینی موتور القایی به موتور BLDC در استفاده از طرح بلت درایو استقبال بیشتری خواهند نمود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *