به دنبال جریان هوای قوی و یکنواخت برای انواع فر و شومینه برقی و حتی آسانسور و… هستید؟ ما به شما بلوور را پیشنهاد می کنیم. یک محصول پیشرفته با وزن سبک و قابلیت های فراوان! بلوور ها در صنایع گوناگون غذایی و گرمایشی و .. استفاده می شوند ، چرا که صدای نسبتا کم و جریان هوای همگن و یکنواختی را در تمام طول پروانه به وجود می آورند. فن بلوورها( Cross Flow blower ) غالبا شکل مستطیلی داشته و دارای یک موتور جریان متناوب (AC) یا جریان مستقیم (DC) می‌باشند.

بلوور چیست؟

بلوور که به نام بلوئر نیز شناخته می شود، عبارت است از انواع دمنده‌هایی که جریان هوا با فشار زیاد یا کم را ایجاد نموده و وجود آن‌ها برای بسیاری از شومینه‌های برقی، کابین فر و… ضروری است. برای درک بهتر عملکرد بلوور‌ها باید بگوییم که یک پروانه (فن) در مرکز دستگاه قرار دارد که هوا را می‌مکد و جریان مارپیچی از هوا را ایجاد می‌کند. طی این فرآیند یک فشار دینامیکی به وجود می‌آید که هوا را وادار می‌کند از طریق مسیری منحنی خارج شود

بلوور چه کاربردهایی دارد؟

بلوور کارایی‌های فراوانی داشته و انواع گوناگونی دارد. شاید بتوان برای ساده‌ترین نوع  کاربرد بلوور، کولر

 را نام برد. رنج کارایی و کاربرد بلوور بسیار گسترده می‌باشد. از کاربرد برای خشک‌کننده، ها و جاروبرقی‌های صنعتی گرفته تا ص

نایع غذایی، آنچه در اینجا مد نظر ماست بلوور مورد استفاده در انواع فر، شومینه‌های برقی و… می باشد.

بلوورهای مورد استفاده در شومینه‌های برقی ابزار بسیار موثری جهت استفاده بهینه از گرمای ایجاد ش

ده توسط شومینه هستند. چرا که هوای گرم را به راحتی به دورترین قسمت اتاق منتقل می‌کنند. و به زبان ساده این بلوورها هستند که هوا را به موثرترین شکل ممکن به حرکت در می‌آوردند تا جریان هوا در اطراف شومینه و دمای کل اتاق را افزایش دهند. اگر نمی‌دانید بلوور به چه صورت عمل می‌کند حتما ادامه مطلب را بخوانید…

کاربرد بلوور در شومینه برقی

بلوور شومینه در وهله اول هوای داخل اتاق را از طریق کانال در قسمت بیرونی به داخل می‌کشد. هوا در اطراف شومینه داغ حرکت کرده و گرم می‌شود. سپس این هوای گرم به بیرون یعنی داخل اتاق هدایت می‌شود. به دلیل خاصیت همرفتی، هوای گرم به سمت بالا حرکت کرده و نزدیک سقف می‌ماند، به این ترتیب هوای خنک به سمت شومینه و به پایین رانده می‌شود. این حرکت هوا خود به گردش هوا در اتاق کمک می‌کند. هوای خنک مجددا به داخل شومینه کشیده شده و گرم می‌شود. و تمامی این فرآیند در نهایت منجر به ایجاد یک فضای یکنواخت و دلچسب در تمامی اتاق می‌شود.

بدون حضور بلوور، گرمای شومینه صرفا افراد و اثاثیه نزدیک خود را با گرمای مستقیم گرم کرده و گرمای انعکاسی از این اجسام است که گرما را به بقیه بخش ها منتقل می‌کند. به همین دلیل است که در انواع شومینه‌های قدیمی صرفا محوطه اطراف خود را گرم می‌کنند. یک بلوور به راحتی جریان هوای گرم اطراف شومینه را در سرتاسر اتاق پخش و با استفاده صحیح از گرمای همرفتی یک محیط دمایی دلچسب را به شما هدیه می‌نماید!

کاربرد بلوور در انواع فر

اگر آشپز حرفه‌ای باشید قطعا می‌دانید که طبقات بالای فر حرارت بیشتری دارد و کسی که چند بار آشپزی کرده باشد، می‌داند که از طبقه بالای فر برای برشته و طلایی شدن غذا استفاده می‌شود. و همه این‌ها یک دلیل ساده دارد که آن هم جریان همرفتی می‌باشد. البته در صورتی که المنت گرمکن فر شما قابلیت پایین‌تری داشته باشد در نهایت یک غذای خام با لایه رویی سوخته نصیبتان می‌شود. در فرهای قدیمی بهترین نقطه وسط فر بود که این امر به دلیل حرارت متعادل و یکنواخت این قسمت بوده و هست.

در فرهای جدید که مجهز به فن روی فر (بلوور) هستند، مشکل انتشار یکنواحت حرارت در تمام فر حل شده است. چرا که هوا را در تمامی قسمت‌های فر به شکل یکنواخت توزیع می‌کند.

کاربرد بلوور در یخچال‌های ویترینی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای فن تانژانت یا همان بلوور ، استفاده در انواع تجهیزات برودتی مانند یخچال های ویترینی می‌باشد. که از آن به عنوان حرکت‌دهنده جریان هوا در فریزر و یخچال استفاده می‌کنند. و یا حتی به عنوان یک فن برای کندانسور و اواپراتور. مهم ترین ویژگی این بلوور ها کیفیت بسیار مطلوب بدنه و همین طور موتور پرقدرت و صدای کم آن‌ها است.

انواع بلوور (بلوئر blower)

بلوور ها براساس اندازه، نوع کاربرد، ظرفیت موتور و نوع طراحی تیغه‌ها دسته‌بندی شده و انواع مختلفی دارند. برخی از مهم ترین انواع آن عبارتند از؛

بلوور فن fan blower

انواع فن در این دسته جای می‌گیرد. این مدل گرچه جریان هوای زیادی را منتقل می‌کند اما صرفا عمل دمندگی را انجام می‌دهند. و توانایی تولید فشارهای بالارا ندارد.

بلوور روتز لب roots lab blower

روتز بلوورها هر دو کار مکندگی و دمندگی را هم زمان انجام می‌دهند. به همین دلیل ، هم تنوع بالاتری براساس توان هوادهی و مکندگی دارند و هم به صورت متنوع تری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع بلوور حجم هوادهی تا چند هزار متر مکعب را پوشش می‌دهد.

بلوور اسکرو screw blower

بلوور اسکرو مانند روتز لب هر دو حالت دمندگی و مکندگی را دارد. با این تفاوت که قدرت آن در کاربرد جهت فشار هوای بالا می‌باشد.

بلوور ساید چنل side channel blower

ساید چنل همچون مدل روتس قابلیت دمندگی و مکندگی هوا را هم زمان دارد. با این تفاوت که به دو صورت یک و دو مرحله‌ای از آن ها استفاده می‌شود. این بلوور فوق العاده یک ویژگی خاص دارد و آن کاربرد روش توربولانس و حالت گردابی در حین کار است. استفاده از این بلوور در سیستم‌هایی که نیازمند هوادهی کم فشار و کم حجم هستند رایج می‌باشد.

ویژگی ها و مزایای بلوور

سبک وزن بوده و از مواد اولیه بادوام ساخته شده‌اند تا مقاومت لازم را حین کار داشته باشند. بلوورها عملکرد ثابتی داشته و جهت همگن‌سازی هوای اطراف کابین فر در صنایع حرارتی و داخل یخچال‌های صنعتی یا سایر بخش‌ها مانند آسانسور مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع این فن تانژانت های پیشرفته کمترین صدا را تولید نموده و برای برآوردن طیف وسیعی از نیازهای جریان هوا طراحی شده اند.

آیا بلوور همان فن است؟

شاید فکر کنید که فن همان بلوور (دمنده) است! در واقع اغلب افراد بلوور blower را معادل هواکش fan در نظر می‌گیرند، اما واقعا اینطور است؟

باید بگوییم که گرچه خیلی از اوقات این دو به صورت مترادف استفاده شده و هر دو هم برای تهویه و گردش هوا استفاده می‌شوند. اما به لحاظ فنی دو عملکرد متفاوت دارند. و این تفاوت ها اساسا مربوط به نحوه ی به گردش درآوردن هوا می باشد.

خیلی ساده بخواهیم توضیح دهیم فن یا همان هواکش یک دستگاه الکتریکی برای به حرکت واداشتن هوا می‌باشد. در حالی که یک بلوور blower دستگاهی مکانیکی متشکل از هواکش است که هوا را از طریق فن به یک نقطه به خصوص یا مکان مشخص هدایت می‌کند. و از سوی دیگر بلوور یا همان فن تانژانت، جریان هوا را به یک نقطه خاص هدایت می‌کند در حالی که هواکش در محدوده بزرگتری هوا را به گردش وا می‌دارد.

فن بهتر است یا بلوور؟

در کل هر یک از این دو مزایای خاص خود را دارند. و بسته به نوع کاربرد هر یک از آن‌ها ممکن است در جای به خصوص نسبت به دیگری ارجحیت داشته باشد.

فن هوا را در کل فضا به گردش در می‌آورد در حالی که بلوور هوا را در یک نقطه مشخص به گردش در می‌آورد.

فن یا هواکش از فشار نسبتا پایین‌تری برای تولید هوا استفاده می‌کند در حالی که بلوور از فشار بیشتری برای تولید هوا بهره می‌گیرد.

نسبت فشار در  فن 1/1 است در حالی که نسبت فشار در بلوور از 1/1 الی 2/1 متغییر است.

فن متشکل از موتور و تیغه‌ها می‌باشد در حالی که بلوور blower شامل فن، پوشش بیرونی، ورودی و خروجی می‌باشد.

بلوور جریان هوای مستقیم قوی تری و یکنواخت تری نسبت به فن ایجاد می‌کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *