تا به حال شده که یادتان برود فن هود آشپزخانه را حین سرخ کردن فیله ماهی روشن کنید؟! در این صورت کاملا با اهمیت تهویه خوب آشنا هستید. هودهای هواکش علاوه بر از بین‌ بردن بوهای ناخواسته، رطوبت و چربی و همچنین مونو اکسید کربن، دی اکسید نیتروژن و سایر آلاینده‌هایی را که پخت و پز می‌تواند در هوا آزاد کند، از بین می‌برند. در واقع هود آشپزخانه یکی از بخش‌های ضروری آشپزخانه شما است که به تمیز نگه‌داشتن هوای اطراف شما کمک می‌کند.

پخت و پز بدون تهویه مناسب یکی از دلایل کیفیت پایین هوای داخل خانه است که می‌تواند بر سلامت شما تأثیر منفی بگذارد. به همین دلیل است که قوانین بین‌المللی مسکونی به شدت توصیه می‌کند که یک هود هواکش نصب کنید تا دود را جذب فیلتر کرده و سپس از طریق دریچه‌ای در دیوار بیرونی یا روی پشت بام خارج کند.

اما از هود و فن ست آن چه می‌دانید؟

هود با استفاده از یک فن ست به سبک چرخشی ساخته می‌شود، بسیار شبیه به یک فن سنتی خانگی. عموماً بی‌صداتر و موثرتر از فن هود روتاری است. با این حال، فن به سبک چرخشی معمولاً قیمت کمتر و حتی مزایای بیشتری دارد. این فن ست است که، هوا را به داخل دستگاه می‌کشد یا آن را به بیرون تخلیه می‌کند یا دوباره به داخل اتاق برمی‌گرداند.

دو نوع فن ست اصلی وجود دارد که در همه جا مورد استفاده قرار می‌گیرند. اول فن کانالی یا محوری و دوم فن ست که به فن سانتریفیوژ یا چرخشی هم معروف است. شما احتمالا با فن محوری آشنایی بیشتری داشته باشید چرا که کارکرد انواع پنکه های رومیزی با این نوع فن می‌باشد که غالبا هم از تعدادی پره شبیه به پروانه هواپیما ساخته شده است و با حرکت مستقیم هوا در فضای بین پره‌ها کار می‌کند. اگر چه این نوع فن بسیار مفید و کاربردی است اما به طور معمول در سیستم‌های تهویه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. چرا که موتور الکتریکی که پره‌ها را به گردش در می‌آورد در مسیر جریان هوا قرار خواهد گرفت. در این صورت اگر جریان هوای عبوری از موتور حاوی گرد و خاک یا بخارات قابل اشتعال باشد مشکلات گسترده‌ای به وجود خواهد آورد. گرد و خاک می تواند عمر مفید موتور را به شدت کاهش دهد و بخارات قابل اشتعال هم می‌توانند در صورت بروز هر نوع اتصالی حریق ایجاد کنند.

به دلیل مشکلات تکنیکی فوق‌الذکر و همین‌طور به دلیل اینکه فن‌های کانالی یا محوری نمی‌توانند فشار کافی در سیستم تهویه ایجاد کنند، فن ست یا فن‌های سانتریفیوژ غالبا در سیستم تهویه هود آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. که در آن پره‌های فن ست به طور کامل در محفظه‌ای محصور شده است. و این بدنه به طور کامل مانع از ورود گرد و غبار یا مواد قابل اشتعال به درون فضای موتور یا ساختمان می‌شود. و اگر به داخل محفظه نگاه کنید، خواهید دید که قسمت متحرک معروف به پروانه شبیه به یک قفس پرنده است. فن ست دارای پره‌های فراوانی است که به شکل متراکم و دایره‌وار حول یک محور قرار گرفته اند. وقتی موتور الکتریکی دستگاه روشن می‌شود محور به گردش درآمده و هوا از پره‌ها خارج شده و یک نیروی سانتریفیوژ ایجاد می‌کند. این هوا به محفظه منحنی و اسپیرال فن ست برخورد کرده و به سمت مجرای خروجی هدایت می‌شود. با خروج هوا از داخل محفظه یک خلا ایجاد می‌شود که باعث می شود، هوای بیشتری از سوی مجرای ورودی به سمت داخل و مرکز سانتریفیوژ کشیده شود. تا زمانی که موتور فن ست پروانه ها را به گردش در می آورد، هوا داخل فن به جریان در می‌آید. به همین منظور و به دلیل اینکه تمامی این مجموعه بتواند به صورت موثر عمل کند، فن ست می‌بایست به شکل درست و در اندازه درست انتخاب و استفاده شود. فن ستی باید انتخاب شود که بتواند مکش کافی برای جذب هوای آلوده در هود ایجاد کرده و همچنین بتواند بر مقاومت در برابر جریان هوا که ناشی از کانال‌ها، فیلترها و سایر بخش‌هاست، غلبه نماید. اگر برایتان سوال شده که غلبه بر مقاومت در برابر جریان هوا چرا اهمیت دارد؟ باید بگوییم که عواملی که در برابر جریان هوا ممانعت به عمل می‌آورند، قدرت موثر فن ست در حرکت و گردش هوا در داخل سیستم را به شدت کاهش می‌دهند. بنابراین فن ست باید قدرت کافی برای رویارویی با این فاکتورها را داشته باشد.

پس می دانیم که یک فن ست ، یک سیستم چرخشی است که هوا را به داخل می‌کشد، سپس آن را تمیز و فیلتر می‌کند. از انواع فن ست به کار رفته در بدنه هود می‌توان به فن ست تخت فلزی، فن ست تخت پلاستیکی، فن ست توربو تک سر شفت فلزی، فن ست توربو تک سر شفت پلاستیکی، فن ست توربو دو سر شفت فلزی و فن ست توربو دو سر شفت پلاستیکی اشاره نمود که همه آنها یک سری نکات مشترک داشته و در برخی موارد دیگر هر یک مزایای خاص خود را دارند.

به عنوان مثال فن ست تخت فلزی مجهز به موتور 4 سرعت با افزایش راندمان 20 درصد است و یا دارای ترموستات حرارتی است که از سوختگی موتور در هنگام افزایش دما ممانعت به عمل می‌آورد. یا فن ست توربو تک سر شفت پلاستیکی دارای شفت فولادی به ضخامت 6 میلی متر است که از ایجاد تنش و لرزش در تنه جلوگیری می‌کند و سیستم موتور آن مس خالص است.

این سیستم ها در واقع دود، بخار و بو را از محل پخت و پز حذف می‌کنند. فن ست هوا را از اجاق گاز خارج می‌کند، فیلتر شده و سپس از طریق یک مجرا به بیرون هدایت می‌کند. طراحی بدنه فن ست به کار رفته در ساخت هود غالبا طبق استانداردهای بین‌المللی و به صورت آیرودینامیک و کم صدا می‌باشد. گروه سامیار به عنوان یکی از برترین و باتجربه ترین برندهای تامین انواع فن ست هود آشپزخانه و موتورهای فن یخچالی ، فن خنک کننده ، پمپ کولر و … آماده همکاری با کلیه کارخانجات لوازم خانگی در سراسر کشور می‌باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *